top of page

LinkedInstrategie voor beginners: In 5 stappen een gedegen basis creëren

Bijgewerkt op: 15 dec. 2020

LinkedIn is hét kanaal om op een strategische manier uw zakelijke doelgroep te bereiken. Eerst stelt u een deskundig profiel op en vervolgens ontwikkelt u een strategie die leidt tot meer volgers, tot meer betrokkenheid en op de lange termijn tot meer klanten.



Na het lezen van deze blog bent u in staat om in vijf stappen een gedegen LinkedInstrategie uit te werken en in praktijk te brengen. Pure passie moet de basis zijn van uw productie! Volg vooral die passie – niet de richtlijnen van de massa – bij het creëren van content.


‘Een opgever wint nooit, een winnaar geeft nooit op’

Stap 1: Bepaal het doel


Of u nu gebruikmaakt van een bedrijfspagina of een persoonlijke pagina, het is als eerste belangrijk om het doel van uw bedrijf helder te krijgen. Bepaal vooraf wat LinkedIn zou kunnen bijdragen aan de doelstelling van uw bedrijf. Heeft u dit helder? Dan kunt u starten met het formuleren van contentdoelen. De vier meest voorkomende en best meetbare contentdoelen zijn:

  • Betrokkenheid vergroten door interactie mogelijk te maken

  • Websitebezoekers aantrekken door interessante posts te verzorgen

  • Leads genereren door gegevens op een creatieve manier te verzamelen

  • Leads tot klanten maken door salesstrategieën toe te passen

Daarnaast zijn er ook kwalitatieve doelstellingen voor de lange termijn:

  • Uw (kennis)autoriteit (thouhgt leadership) vestigen

  • Uw naamsbekendheid vergroten

  • Uw reputatie versterken

Bekijk de marketingtrechter ter inspiratie.

Stap 2: Breng uw doelgroep in kaart


‘Content is King’ is een aan Bill Gates (1996) toegeschreven motto. De letterlijke vertaling van content is inhoud. Voordat u interessante inhoud aanbiedt op LinkedIn, moet u in kaart brengen voor wie u deze content creëert. Dit kun u het makkelijkst doen door de volgende punten te behandelen:

  • Segmentatie

Deel uw markt geografisch (plaats) en demografisch (geslacht, leeftijd, nationaliteit, beroep) in.

  • Doelmarkt

Bepaal wie binnen uw doelmarkt valt (bedrijfssector, aantal medewerkers, commercieel, overheid, branche, geschatte jaaromzet).

  • Positionering

Vertel in verhaalvorm welk imago en welke identiteit die gekozen doelgroep heeft.


Stap 3: Zet de vragen van uw doelgroep op een rijtje


Waar liggen uw klanten wakker van? Wat zijn hoofdpijnvragen voor hen, tegen welke probleem lopen ze aan? Denk eens na over hoe uw product of dienst van meerwaarde kan zijn en vooral: welke problemen u daarmee voor uw klanten oplost. De vragen die klanten stellen, vormen het centrale thema in uw contentstrategie.


LinkedIn is een geschikt kanaal om uw specialisme uit te dragen. Op dit platform maken leden connecties met experts om informatie te halen en om baan-, branche- en functiegerelateerde kennis uit te wisselen. Het is dus essentieel om de vragen van uw klanten te behandelen in de content die u maakt. Zo ontwikkelt u een gemeenschap van mensen die geïnteresseerd zijn in de oplossingen die u aanbiedt.


Stap 4: Bepaal het type content


Er zijn tallozen manieren om content in te zetten op LinkedIn: via afbeeldingen, video’s, geschreven tekst, links en nog veel meer. Maak een doordachte afweging voor een mix van contenttypes die aansluiten bij uw doelgroep. Een veelgemaakte fout is: te veel content willen delen. Onthoud dat LinkedIn 4,7 miljoen gebruikers telt, waarvan 0,77 miljoen dagelijkse gebruikers. Dat houdt in dat slechts 16% LinkedIn dagelijks gebruikt; uw uploadfrequentie op dit kanaal kan dan ook een stuk lager liggen dan bijvoorbeeld op Facebook of Instagram.


Bepaal dus de contenttypes en de uploadfrequentie. Kies er bijvoorbeeld voor om eens per kwartaal een (professionele) video te uploaden, eens per maand een interessant artikel en eens per twee weken een afbeelding. Leg dit vast in een contentkalender.


Indien u actief aan het werk gaat met LinkedIn, zult u merken dat er voortdurend creatieve ideeën opkomen. Denk aan een evenement, mijlpaal, project, bijeenkomst of iets actueels. Omdat de contentkalender genoeg ruimte biedt, kunt u dit soort evenementen of gebeurtenissen tussendoor makkelijk vastleggen en publiceren.


Stap 5: Bouw een gemeenschap alsof u een kroegbaas bent


LinkedIn is een goed kanaal om relaties met klanten op te bouwen, deze relaties te onderhouden en ze te gebruiken om uw commerciële doelen te realiseren. Het is een digitaal platform waar deelnemers onderling gelijkwaardig communiceren. Bij het bouwen aan die sociale gemeenschap is het belangrijk om de omgeving aangenaam en levendig te houden.


Vergelijk het met de activiteiten van een kroegbaas in zijn/haar eigen kroeg. U wilt dat mensen zich veilig en op hun gemak voelen, zonder dat u alle gesprekken volgt en deze probeert te sturen. Om ervoor te zorgen dat mensen betrokken raken, zult u als organisatie hoog moeten scoren op intensiteit, interactie, en inhoud. Dan zal uw LinkedIn-omgeving gaan lijken op een levendige kroeg!


  1. intensiteit - regelmatig acties en reacties op klanten plaatsen

  2. interactie - laten zien dat u altijd de dialoog aangaat met uw klanten

  3. inhoud - interessante content bieden met hoogwaardige inhoud


Klaar voor de start… Af!


Wilt u graag aan de slag met LinkedIn voor uw bedrijf, maar kunt u hier wel wat deskundige hulp bij gebruiken? Ik help u graag met uw strategie, het schrijven van content of het produceren van visuele content zoals afbeeldingen of video. Ook kan ik u helpen met het opzetten van advertising of het beheren van uw LinkedIn-pagina.



Bel of neem contact op via het onderstaande contactformulier. Ik kom graag een kop koffie drinken en doe vrijblijvend een voorstel!


40 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page