top of page

Hoe u succesvol adverteert op Facebook

Bijgewerkt op: 27 nov. 2020

Het grootste socialmediakanaal en het beste platform voor het verkopen van diensten, maar hoe werkt het?



Welkom op mijn blog. Ik wil u graag vertellen hoe u, beste lezer, succesvol een Facebook Ad ontwerpt en waar u op moet letten voor gegarandeerd succes. Zodra u het spelletje doorheeft, kunt u hier veel nieuwe klanten mee werven. In deze blog gaan we een fictieve Facebook Ad ontwerpen voor een activiteitenorganisatie op het strand. Zij bieden hun gasten 1 uur blokarten aan voor een bedrag van € 35. Een blokart is een door de wind aangedreven strandkart met drie wielen en een zeil.


“Een online wereld waar iedere ondernemer succes vindt.''

Stap 1: met een paar woorden de interesse wekken


De post start met een 'aandachttrekker' waarbij u kiest voor woorden die ertoe leiden dat uw potentiële klant de gehele post gaat bekijken.

''Westlanders opgelet!😍'', ''Tijd voor wat spannends!😎'' of ''Niks te doen?😎''


Stap 2: beschrijf het wat & waarom


Na een regel wit is het tijd om meteen ter zake te komen. Geen tijd te verliezen! Voor uw kernboodschap gebruikt u zo'n 20 woorden waarbij u schaarste creëert, nieuwsgierigheid wekt, urgentie creëert of exclusiviteit belooft.

''Thuis zitten niksen is niet leuk, toch? Daarom geven wij dit weekend 20 mensen de kans om te blokarten op het strand!'', ''Karten is zo spannend niet meer, toch? Strandkarten daarentegen... Wij geven dit weekend 20 mensen de kans om te blokarten!'' of ''Harde wind is niet altijd leuk, toch? Wel als u in een blokkart zit! Dit weekend zijn er nog 20 plekken beschikbaar!''


Stap 3: Verbaas uw lezers en vertel ze wat ze moeten doen


“Wees origineel, pronk met uw stijl, en vertel uw verhaal.''

Mensen reageren goed als hun verteld wordt wat ze moeten doen. Na weer een regel wit is het dus tijd voor een 'call to action', waarbij u de lezers precies vertelt wat ze moeten doen om in aanmerking te komen om te blokarten.

''Klik nu hieronder om uw plek te bevestigen! Als ze eenmaal weg zijn, zijn ze weg!''

Dus geen lange verhalen: hou het kort, bondig, aangenaam en creëer schaarste.

Ook al is de tekst nu krachtig van zichzelf, onderaan moet u toch een salesfunnel (ook wel clickfunnel genoemd) creëren. Dit is een reeks van webpagina's waar u de geïnteresseerden doorheen leidt om ervoor te zorgen dat zij hun gegevens achterlaten en de deal sluiten.

Daarbij zegt een beeld meer dan 1000 woorden. Het is daarom net zo belangrijk om aantrekkelijke fotografie te gebruiken als een tekst die tot de verbeelding spreekt. Onder het beeld zet u nogmaals de 'call to action' neer met de daadwerkelijke 'click button'.

''Blokarten op het strand - maar 20 plekken beschikbaar'', ''Bevestig uw plek''.


Stap 4: het gewenste publiek bereiken


Targeting stelt u in staat om heel gericht uw doelgroep aan te spreken. Daarmee kunt u nauwkeurig bepalen wie de advertentie te zien krijgt. U doet dat door duidelijk uw publiek in kaart te brengen in filtermogelijkheden als locatie, demografische gegevens, interesses, gedrag en connecties. Een makkelijke manier is het maken van één (of meerdere) persona. Dit is een gedetailleerde omschrijving van uw ideale klant.


Indien u deze stappen onder de knie heeft, kunt u starten met het creëren van uw advertentie voor Facebook. Veel succes! Komt u er niet uit, dan help ik u graag met het succesvol adverteren op Facebook.


234 weergaven2 opmerkingen
bottom of page